Showing posts with label customized blog. Show all posts
Showing posts with label customized blog. Show all posts

June 8, 2012

Blog sy Berwajah Baru lagik!

As Salam,

Good bye design lame..




And welcome design baru..letak header yang besar nie je sebab design dekat dalam same je..cuma tukar kaler..sekarang dah berwajah pinky2 bluish..hihi

loveroses punya pesal..gedabak bunga ros dekat atas tu..hihi

Penat woo kalau nak tukar design blog nie..bukan takat tukar header, kena tukar kaler setiap part dalam blog lagi..nak tukar kaler nie bukan senang jugak kena godak2 kod html yang dh lame x tengok..nyway berjaya jugak akhirnya cuma macam ada cacat2 sket..nanti de mase baru nak btolkan..

p/s: ok readers..selamt bercooti..weekend nie makan kenduri lagik..setiap minggu kenyang..Alhamdulillah =)


January 28, 2012

Tutorial Letak Border dekat Entri

As Salam,

Lately mood m'design blog semakin menjadi2..happy sebab kalau terfikir nak buat sesuatu dekat blog lepas tu cari tutorial & bila cuba buat menjadi plak, perasaan tu puas sangat..dulu masa study ada jugak blaja coding2 nie..tapi x de la se'excited nie..study untuk lulus exam je..biasa la tu kan?

Dari semalam cari tutorial untuk letak border dekat bahagian entry2 tu..sebab sebelum nie nampak macam  x de beza antara sidebar & main entry..so nak letak la something like border antara keduanya..semalam cari x jumpa..puas cari..salah guna keyword kot..hari nie bosan2 & cari jumpa plak..Alhamdulillah..



Tutorial letak border dekat entry nie aku dapat dari tutorial en.Jamaluddin nie..


step2 nak letak border dekat entry

1. Bukak edit html > tick expand widget template

2. cari code dekat bawah nie dengan tekan serentak ctrl + F

.main-inner .column-center-inner {

3. Bila dah jumpe letakkan code nie di BAWAH kod tadi. ketebalan border boleh ubah dekat 1 px tu..

 border:1px solid #F5B5B5;

nak cari code kaler boleh cari dekat sini

html-color-codes

4. Kalau ikut exactly tutorial en. Jamaluddin tadi dekat bahagian atas sekali x akan ada space langsung..contohnya macam nie



so nak solve problem nie just tambah code nie..berapa cm ikut kesesuaian anda.

padding-top:1cm;

5.  untuk bucu melenkung pada sekitar border boleh tambah code nie.

border-radius: 10px;

so keseluruhan kod

.main-inner .column-center-inner {
  padding: 0 $(main.padding);
  border:1px solid #F5B5B5;
  border-radius: 10px;
  padding-top:1cm;
}
ok siap..

p/s: dah ada blockquote cantik baru happy nak buat tutorial,,hihi

January 16, 2012

Post 300th: Macam best je 'embedded komen' nie..


As Salam
Welcome to my 300th post!!!
 Uiks diam x diam dah 300th post dah..hihi..congratz to ma self yang maseh setia dengan blogger!hehe.. ok straight to da point..sebenarnya banyak plan yang tertangguh untuk design2 blog..salah satu plan tu nak buat function reply to comment..sebelum nie pernah buat tapi x sure plak macam mane aku dah x pakai function tu..mungkin hilang masa bertukar dari pakai template luar ke template blogger kot..

tengah godak2 cari tutorial buat reply komen..terjumpa la entry dari blog Ammar nie..memang sangat membantu! thanks~

http://www.blogammar.com/2012/01/tutorial-letak-fungsi-reply-pada-kotak.html?showComment=1326683269207#c7012087916280532334

senang je nak buat function reply komen + embedded nie..embedded tu maksudnya reply komen kita tu dekat bawah komen readers..bukan dekat bawah sekali..full tutorial refer dekat link dari blog Ammar tu k~..tapi yang kurang best siket sebab bila nak komen dah x keluar pop up macam sebelum nie..lepas komen browser akan refresh & nampak ler jadik macam dekat bawah nie..

lepas nie senang  la nak reply komen readers2 semua..nama pon diary online kan..mesti la perlukan feedback dari readers...yang rajen komen macam MiszMaryaNe, rara, k.kerol & lain2 tu tros kan mengomen di entry2 i yang x seberapa nie k...
p/s: mungkin aku agak terlambat tengok sherlock holmes..tapi superb la muvi nie..best!

January 7, 2012

Dah Simplified Tab Pages..hihi

As Salam,

hai semua..cooti2x nie korang buat ape??huhuhu..aku hanya berteleku dalam bilik sewa je..biase la..kawan saya dah semaken bz..aku kena faham la..erm..tadi bosan2 lepas tengok episode 13 cte korea protect the boss terasa nak godek2 blog plak..(mood m'godek datang secara tiba2..kalau x malass)..opps lupa nak cakap yang cte 'protect the boss' tu best taw..jangan judge cerita tu based on hero & heroin yang kurang femes..judge on jalan cerita ok?kelakar sgtt!!hihi

aku x de la godek banyak pon..just  aku dah buat tab dalam bentuk pages!!!hihihi..sebelum nie ada tab jugak tapi buat tab ikot label..so macam x best je..kadang2 rase macam x de function plak letak tab tu dekat bawah header... 

tab yang simple aje..x de fancy2 pon

Page Tab yang aku buat nie simple & still maintain tab yang asal..home, cool website & cool stuff..ada masa sila2 la singgah..aku dah senangkan readers nak review entry2 dalam page tu..senang..x payah nak serabut & skrol2..

Ini Page untuk cool website

Ini page untuk cool stuff

ok lah nak sambung tengok cite PTB..aku ada copy cerita nie dalam netbook..nak tengok online boleh gak,,tp make sure pakai streamyx or unifi k..broadband x suport kot..boleh habiskan volume broadband dalam masa sekelip mata..hihi

p/s: gambar malas nak crop..Print screen & save!

June 6, 2011

Create new header & pendapatan 1st nuffnang..hehe

As Salam,

ok sekarang dah masuk jam 10 malam..nak tido awal takot mengantok lagi esok..hehe..tapi sebelum tu wajib update entry sebab ade mende best happen & suka dapat create new header yg boleh tahan comey gak la..perasan sendiri pulak..wekkkss..

ok nak cerita pesal header dulu..hari nie time blogwalking terbace satu blog nie cerita boleh buat header hanya menggunakan microsoft power point dengan paint..dah try..memang berjaya..simple n sweet..tapi kena make sure la microsoft power point tu at least yang 2007 punya k sebab ada banyak feature menarik untuk tulisan..x reti nak cerita dekat sini..korang boleh godak sendiri ye..

turqoise & pink tetap menjadi pilihan hatiku~

Tulisan 'rozelt' tu aku amek dari website Dafont..senang je nak install..kalau ada sesape nak request buat tutorial install tulisan tu nanti aku tunjuk..hehe..

Done cerita pasal header..now nak cerita pasal nuffang plak.. setelah berbulan-bulan join nuffnang, hari nie angka telur ayam tu dah menginjak ke angka yang lain..even ciput gila..tapi aku still happy sebab dah nampak hasil..hehe..

Thanks semua yang sudi singgah & klik
p/s: nanti dah betul-betul puas hati, baru nak tukar design blog..


March 15, 2011

Link Scan

As salam,

Semalam ade beli earphones baru..tp pelik x de tanda (L) - left & (R) right..so ak start terfikir nape nak ade indications tu..ade beza ke?? so tadi gooling x membantu sangat pon (mybe x berape berusaha..bz sket)..ade sape2 tawu ke ape bezanya??

huhu..ok maybe next time boleh cari jawapannye..sekarang nak cite st mende best..bace dekat blog all in one nie..ade letak link untuk test website kita secure x dari malware or viruses..n the result is....

hehehe..rase macam save plak..thanks 4 da info~

February 4, 2011

new item in my luvly blog~

as salam,

hari nie lepas bace entry on of my luvly follower, tros tdetik hati nak letak shoutmix..bile bace entry beliau rmai yg komen yg shoutmix is better than chatbox in terms of security..so ak tros google, ..create account tuk shoutmix, customized n copied code tuk tempek dekat my luvly blog..suke2x..dh bjaye..

bile dh stat godek2x bhgn teknikal nie mule la ade je x kne dmata..huhu..template ak yg sbelum nie ade 'post divider' yg cute..yg kali nie punye x de plak..so nampak cm kosong..so ak bukak skali lg page shabby blog tuk download post divider yg comey..then siap ade tutorial lg mcm mane nak letak post divider tu dlm blog..


cute kn post divider nie..
agak leceh jugak klu nak ikot tutorial tue satu persatu..tp ak x tawu klu ade care laen yg lbeh senang..so terpaksala ikot jugak..n memang x menghampakan..sekali lg success..suke2x..cme skarang ade satu masalah yg stil x dapat nak solve..klu ade yg perasan ada banyak space antara st post dengan post yg selepasnye..yg nie lepas2 nie akan dsetelkn..

p/s: hari nie jumpe lg st blog yg best tuk blogger..'blog bulk'..