March 30, 2011

1st time mahu kongsi resepi

As salam

Semalam ak wat sumthing yg x pernah aku wat lagi seumo idop..aku masak ayam(please jangan gelak)..hehehe..slalu jadi backup je kat dapur..tolong goreng ayam ke..kacau2 ke..tukang rase jugak..tp kali nie ak beli ayam barang sesuku dah siap potong..ingat nak tros masak je..after basuh dulu ye..tp hampes..pembantu dekat runcit tu potong ayam tu besar-besar plak..terpaksa la aku potongkan ayam tu kecik2..

huhuhu..1st time potong ayam..aku buang je sume lemak..the main reason is memang aku x ske lemak..then part daging die nampak merah2 aku buang jugak..rase cam banyak pembaziran disitu..tp ok kot..huhu..then bsiap sedia tuk masak ayam masak kicap berempah ala2 black pepper..ntah aku pon x tawu nak kasik exact resepi ape yang aku wat smlm..

bahan-bahan tuk memasak:
2 biji kentang
sesuku ayam potong kecik2
4-5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
--> lagi banyak bawang bertambah sedap masakan kita..tp agak2 la ye..
sedikit halia
sedikit bunga lawang
sedikit kulit kayu manis
sedikit buah pelaga
sedikit bunga cengkih
--> nak tawu jenis2 rempah ratus boleh tengok sini (tuk sape2 yang maseh confius dengan jenis2 rempah ratus mcm aku..hehe)
lada hitam aji shio (kurang pedas dr yg asli)
3 biji cili api
setengah cawan kicap tamin
sedikit air

hehe..untuk cepat dan mudah..ikot step ak nie..
1. bawang merah, bawang putih, cili padi dikisar gune blander..
2. potong ayam, kentang & goreng..
3. tumis bahan2 yang telah diblander tadi
4. Nak cepat masukkan rempah ratus ngan halia tadi
5. masukkan kicap + air..
6. letakkan bahan perasa..garam + gula + lada hitam aji shio..
7. agak2 rase dah sedap baru masuk ayam + kentang yang digoreng tadi
8. nak nampak lebih berseri + sedap masukkan hirisan bawang n cili..
9. sedie dihidang dan dimakan..yum2x

Alhamdulillah even masak banyak habis dimakan bersame housemate ku..hehe..next time ley masak lagi..kawan2 jom masak~


p/s: gambar hasil masakan x sempat diambil dek kelaparan n x sabar nak makan sambil tengok drama asmara2..hehe

4 comments:

Merentas Horizon said...

muahaha asmara 2, ah bencilah melati. (cewah tbe2)

rozelt @ syaz said...

hehe..same la..susahla asmara nak bsame zalia semula..huhu~

Terbelog said...

chef ni..lawak pulak gam ayam tgk tv tu he3

Terbelog said...

gam pulak..gambar