March 1, 2011

perlu kah minum air 8 gelas sehari ?

 As salam,

Hari nie ada bace satu artikel kesihatan tentang "berapa air yang perlu diminum?"..antara inti pati artikel tersebut --->

  • x de bukti specifik or journal mengatakan yang kita wajib minum 8 gelas air putih sehari (pendedahan Jurnal Psikologi Amerika)
  • sebenarnye kita perlu minum air mngikut cuaca dan aktiviti yg kita jalankan, contohnya kalau atlit yang mengeluarkan peluh,confirmla kne minum lebih banyak air berbanding org lain kn?
  • minum terlalu banyak air boleh menyebabkan keracunan air (happen bila kita tahan dari membuang air kecil)..kalau x pun akan menyebabkan situasi elektrolit x seimbang..
  • jika kita meminum banyak air, kita perlu menggantikan elektrolit yang berkurangan dengan cara meminum minuman sukan seperti 100 plus, excel dsbagainye.
  • selain dr minum air elektrolit dekat artikel nie jugak ade sarankan kita tuk memasukkan secubit garam ke dalam air so dah dapat gantikan elektrolit yg hilang tadi..
  • saranan...minum air secara kerap even just setengah gelas tuk pastikan badan terus bertenaga ..cara nie lebih baek dari nak cukupkan 8 gelas sampai minum 8 gelas air sekali gus..cuba bayangkan (boleh dpt kembong perot).......hehe

lunch tadi sembang dengan my bf tentang apa yg ak bace nie..n die pon setuju sebab ade nampak orang cina  (kategaori atok2) letak garam dalam air puteh..

canteq je aweks nie minum air puteh~
p/s: got other fact tentang air..bole share same2 sebab x pasti kesahihan dr st sumber saje~

3 comments:

Shakina Farhan said...

huhu..jarang minum..kdg2 1 cwn pun susah..haish..

Arissha Sofea said...

minum air membuatkan kulit jadi cantik...badan cepat kurus..sebab toksin keluar melalui air yg diminum..

Unknown said...

@K.I.N.A: hehe..same la kte shake..klu dtg seru baru terase nak minum bnyak2..hihi

@Arissha Sofea: fakta nie pon ade btolnya..hihi